‘Een goede property manager zorgt dat zijn kantoor vol zit. Tenminste, dat was tot voor kort zo. Maar de property manager die het daar nu bij laat, is snel werkloos. De feel good-factor van vastgoed is ook voor deze beroepsgroep iets om rekening mee te houden. ‘Harde’ gegevens als locatie en vierkante meters blijven belangrijk, maar mensen willen zich vooral prettig voelen in een gebouw. Die belevingskant is het domein van facility managers.’

Voorbeelden

‘Partijen als HEYDAY spelen daar enthousiast op in. Omdat deze facilitair dienstverlener de scheidslijn tussen werken, wonen, winkelen en recreëren steeds meer zag vervagen, kwam het bedrijf met ‘Exponential Life’. Een serviceconcept waar wonen en werken door elkaar heen lopen en dat maximaal inspeelt op de behoefte aan gemak, zodat elke vierkante meter altijd verhuurd is. Met Exponential Life wordt een ‘gewoon’ kantoorpand omgevormd tot een omgeving die geschikt is voor verschillende doeleinden. Flexibiliteit, diversiteit en personalisatie van diensten zijn sleutelwoorden. Zo kunnen meerdere concepten in dezelfde ruimte worden gehuisvest. 

Een ruimte kan in de ochtend bijvoorbeeld dienen als fitnessruimte en ’s middags fungeren als yogastudio. Hetzelfde principe is toe te passen op cateringvlak: door ’s ochtends ruimte te bieden aan een smoothiebar of koffietentje en ’s middags aan een kleine foodmarket, breng je afwisseling en dynamiek binnen een pand dat voelt als thuis, maar wel maximaal is afgestemd op verschillende mensen met verschillende behoeften. De community heeft in dit concept een prominente plek. De gebruikers worden zowel online als offline samengebracht. Iedereen kan gebruikmaken van een breed aanbod van services, van koffiebar en concept-store tot leenfietsen of deelauto’s. Via een app krijgen gebruikers toegang tot ‘gemaksdiensten’, zowel zakelijk als privé.’

Betere verhuurbaarheid

‘Dergelijke initiatieven zouden de vastgoedwereld wakker moeten schudden. Aandacht voor de ‘zachte’ kant van vastgoed vertaalt zich keihard in een hogere waarde van kantoren. Zeker op moeilijk verhuurbare locaties is het een pluspunt als mensen fluitend het kantoor uitkomen. Als je slim bent, staar je je als property manager dus niet blind op een gebouw, maar laat je je inspireren door wat er in dat gebouw gebeurt. Wie de klant centraal stelt, slaat de plank mis. Het gaat niet om de klant, maar om de eindgebruiker. Als die zich prettig voelt en met plezier werkt, is de kans groot dat zijn baas het contract verlengt. De property manager die zich daarin verdiept, kan echt het verschil maken. Het verrijken van property management met community management en een passend aanbod van services, ondersteund door data en technologie, levert een totaalconcept op dat zorgt voor blije gebruikers én betere gebouwen. En onder de streep ook meer rendement voor vastgoedeigenaren.’

Dit blog verscheen op Funda for Business.