Annemieke Quant werkt sinds 2021 bij de HvA. Als facilitair manager is ze verantwoordelijk voor drie campussen: de Sport-, Gezondheids- en Businesscampus. Ze heeft een sterk oog voor wat er speelt bij studenten, medewerkers en bezoekers op deze locaties. Het facilitaire team vertaalt hun behoeften naar diensten, die het leren en werken binnen de HvA verbeteren. Van gebouwbeheer, dagelijks onderhoud en servicepuntdienstverlening tot onder meer schoonmaak, afvalverwerking en groenvoorziening.
Gelijke kansen en onderwijs van hoge kwaliteit
De Hogeschool van Amsterdam (HvA) werkt aan innovatief onderwijs en onderzoek van hoge kwaliteit. Altijd met oog op het werkveld en maatschappelijke thema’s die nu spelen. Zo’n 4.800 collega’s motiveren samen ruim 44.000 studenten om het beste uit zichzelf te halen. Samen bouwen ze aan een inclusieve hogeschool waar iedereen zich welkom, veilig en uitgedaagd voelt.
Oprecht, tactvol en communicatief sterk
Het facilitaire team had behoefte aan een vaste operationeel leidinggevende, na een periode van veel wisselingen van collega’s. “Een tijdelijke specialist inzetten was daarom best spannend”, zegt Annemieke. “Toch was de HEYDAY interimmer uiteindelijk wat het team nodig had.” In eerste instantie schakelde ze met meerdere interim-partijen om de functie teamleider facilitair tijdelijk in te vullen. Ze zocht een interimmer met een open en mensgerichte aanpak. Iemand die vertrouwen kon winnen van het team. En mee wilde bouwen aan de facilitaire doelen én organisatie.
Die rol sloot heel goed aan bij de interimmer vanuit HEYDAY. “Ze toonde oprechte interesse in onze collega’s en luisterde goed naar wat zij nodig hadden”, stelt Annemieke. “Door haar politieke sensitiviteit en respectvolle communicatie met professionals op alle niveaus, maakte ze ook moeilijke thema’s bespreekbaar.” Voor de HvA is die mensgerichte aanpak een cruciale waarde. Net als diversiteit, inclusie en samenwerken met oog voor de ander. Want Amsterdam en ook de HvA zijn rijk aan perspectieven en achtergronden.
Aansturen van facilitaire teams
De hoofdfocus van de interimmer was het operationeel aansturen van het FM-team op een van de locaties: dit team bestaat uit gebouwbeheerders en servicepuntmedewerkers. Ook voerde ze gesprekken met leveranciers en partners, zoals de schoonmaakdienstverlener. Ze was de schakel tussen collega’s bij de HvA en de softservicesdienstverleners, waarmee het FM-team samenwerkt. Haar werk had altijd als doel de facilitaire dienstverlening te verbeteren. Voor iedereen die bij de HvA studeert en werkt.
Annemieke vertelt over een van de ambities, waarvoor ze de interimmer inschakelde. “We wilden het contractbeheer voor onze soft services zoals schoonmaak en afvalverwerking verbeteren. En dat voor de drie genoemde locaties van de HvA.” De interimmer onderzocht daarom of ze dit contractbeheer kon combineren met haar rol. Hierbij vroeg ze collega’s vanuit HEYDAY Interim naar hun ervaringen. “Haar conclusie? Het maximale uit je contracten halen, kost tijd en vraagt om verdieping. Daarom richtten we uiteindelijk een aparte functie in voor coördinator soft services. Inmiddels vonden we een geschikte kandidaat voor die rol.”
Kritische noot vanuit een frisse blik
De objectieve, kritische blik van de interimmer stelde Annemieke erg op prijs. “Onze collega’s hebben veel vakkennis. Maar hoe langer je ergens werkt, hoe lastiger het is om verbeterkansen te zien. Je raakt gewend aan werkprocessen. De interimmer keek daar juist met een objectieve blik naar. Bovendien vond ik haar inzet krachtig, waarmee ze onze facilitaire afdeling verbeterde. Mede door haar zorgzaamheid maakte ze ook lastige onderwerpen op de juiste manier bespreekbaar.”
In januari haalde Annemieke ook een tweede interimmer vanuit HEYDAY Interim binnen. Deze collega vervult de rol van coördinator hard services in het facilitaire team. Ze houdt zich onder meer bezig met het opstellen van het meerjarenonderhoudsplan (MJOP) voor facility management en het uitvoeren van dit werk op de genoemde locaties.
Werk dat voelbaar blijft
Inmiddels is de opdracht bij de HvA afgerond. De nieuwe, vaste collega vervult nu de rol van teamleider facilitair. Maar het werk van de interimmer is nog steeds voelbaar. Ze zorgde ervoor dat haar kennis en werkprocessen binnen de HvA blijven. Zo schreef ze handleidingen over de werking van brandmeldingsinstallaties en de rol van huismeester, waarin ook vakkennis staat van collega’s die met pensioen gaan. Verder richtte ze de Microsoft Teamsomgeving opnieuw in en hield ze actielijsten bij met leden van het FM-team. “Dit soort processen en kennis waren niet eerder zo goed vastgelegd. Door haar werk starten nieuwe collega’s nu met heldere werkinstructies en gaat waardevolle facilitaire kennis nooit verloren.”
Nieuwsgierig geworden naar onze toegevoegde waarde?
Van interim-projectmanagement tot een facilitair professional die instapklaar is vanaf dag één: wat kunnen we voor jou betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op. Samen helpen we jouw organisatie een stap vooruit.
