Loes van Tiel is manager facility bij Swiss Sense en stuurt de volledige facilitaire organisatie aan. Het team bestaat uit zeven professionals in Nederland en twee in Duitsland. Samen regelen en beheren zij alles op het gebied van facility management. Van gebouwbeheer, het wagenpark en contracten met leveranciers tot facilitaire meldingen vanuit alle filialen van Swiss Sense.
Specialist in slaapcomfort
Gezonder, productiever en energieker de dag doorkomen. Dat begint met een goede nachtrust. Swiss Sense is specialist in slaapcomfort: van boxsprings op maat tot matrassen, hoofdkussens en beddengoed. De organisatie heeft filialen in Nederland, België, Duitsland, Denemarken en enkele in Oostenrijk. Het hoofdkantoor is gevestigd in het Brabantse Uden. Vanuit daar ontwikkelt de beddenmakersfamilie achter Swiss Sense al meer dan 100 jaar kwalitatieve bedden.
Tijdelijke hospitality officer
Door langdurige ziekte zocht Swiss Sense een tijdelijke kracht voor de rol van hospitality officer. Iemand die deze rol snel eigen maakt. Loes vertelt: “Een oud-collega hoorde hiervan en bracht ons in contact met HEYDAY Interim, waar zij nu zelf werkt. Al binnen een week maakten we online kennis met de interimmer. Ze had de ervaring die wij zochten en persoonlijk klikte het meteen.”
Loes vindt het belangrijk dat een interimmer zich aanpast aan de dynamiek van Swiss Sense en werkprocessen snel eigen maakt. Maar ook dat het werkethos bij het team past. “Dat zit bij de HEYDAY interimmer wel goed. Ze is proactief en mensgericht. Wat een voorwaarde is, want ze is het gezicht van ons hoofdkantoor.” De interimmer werkt 40 uur per week bij Swiss Sense, waarvan drie dagen achter de receptie. In het facilitaire team spreekt ze Loes vrijwel dagelijks. En eens in de maand evalueren zij haar rol en werk.
Van facilitaire servicedesk tot brandveiligheid
Als hospitality officer zorgt de interimmer voor een gastvrij ontvangst van iedereen die het pand bezoekt. Daarnaast pakt ze meldingen op die vanuit de Swiss Sense-panden bij de facilitaire servicedesk binnenkomen. Bijvoorbeeld over verlichting, airco’s, klimaatsystemen, afvalverwerking en schoonmaak. De interimmer zet deze meldingen snel door naar de juiste professional of leverancier en houdt de status nauwkeurig bij in het systeem.
Aan de slag met verbeteringen
Ook duikt de interimmer in andere facilitaire verbeteringen bij Swiss Sense. “Zo verbeterde ze het meldingenbeheer rondom een winkelopening. Daardoor zijn de te regelen zaken bij een winkelopening beter te volgen en beheren”, zegt Loes. “En ze werkt aan een veilige oplossing voor de fietsaccu’s van onze collega’s. Zij nemen de oplader en accu van hun elektrische fietsen nu mee naar binnen, wat niet brandveilig is.” De interimmer onderzoekt daarom: wat is er nodig om de accu’s en opladers veilig te stallen? En hoe richt je dat praktisch in?
Werken als hospitality officer bij Swiss Sense betekent continu schakelen. Tussen taken, maar ook tussen allerlei landelijke wetten en regels. Voor de brandveiligheid van panden in België gelden bijvoorbeeld andere regels dan voor Nederlandse locaties. Wie de regels kent en weet wie waarvoor verantwoordelijk is, voorkomt fouten, veiligheidsrisico’s of boetes. De interimmer maakte daarom een demarcatielijst. Hierin staat precies wie verantwoordelijk is als het gaat om onderhoud en beheer van alle locaties, facilitaire systemen en installaties.
Frisse energie, nieuwe inzichten
Loes zegt dat de HEYDAY interimmer zowel ontzorgt als met frisse ideeën komt. “Als je ergens langer werkt, zie je niet meer goed wat beter kan. Je raakt gewend aan de manier van werken. De interimmer ziet dat wel én benoemt verbeteringen. Ze merkte bijvoorbeeld op dat alle meldingen in ons beheer bij dezelfde persoon kwamen. Terwijl grotere meldingen meer aandacht en expertise vragen. Voor deze meldingen maakte ze daarom een aparte behandelaarsgroep aan, wat de kwaliteit van de afhandeling verbetert.”
Ook als het gaat om contracten met leveranciers, ziet de interimmer wat beter kan. “Op het gebied van ongediertebestrijding hadden we verschillende contracten met een partij. Die waren lang niet allemaal nodig. De interimmer bekeek toen kritisch: welke filialen hebben veel last van ongedierte, bijvoorbeeld doordat ze naast fastfoodketens zitten? En op welke locaties is dit geen probleem? Overbodige contracten stopte ze direct.”
Volwaardige collega
De interimmer benut kennis en ervaringen van haar HEYDAY collega’s waar dat nodig is. Bijvoorbeeld om mee te denken met een huisvestingsvraag. Of advies te geven over een geschikte schoonmaakdienst of koffieleverancier. Toch schakelt Loes vooral rechtstreeks met de interimmer. “Ze voelt als een volwaardige collega, doordat samenwerken zo soepel gaat en ze goed zichtbaar is op onze werkvloer. Ze is écht onderdeel van ons facilitaire team.” Voor het familiebedrijf Swiss Sense, waar medewerkers samenwerken vanuit vertrouwen in elkaars kwaliteiten, is dat extra belangrijk. Zo blijft de bedrijfscultuur ook met een tijdelijke kracht behouden.
Nieuwsgierig geworden naar onze toegevoegde waarde?
Van tijdelijke facilitaire capaciteit tot herhuisvesting en interim-projectmanagement: wat kunnen we voor jou betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op. Samen helpen we jouw organisatie een stap vooruit.
