Onlangs is Paul Omta als Manager gestart bij HEYDAY Interim. Hij is verantwoordelijk voor een team van vijftien interim-professionals. Lees in dit interview over zijn visie en ambities, waarbij vertrouwen en vakmanschap centraal staan.
Wanneer opdracht en talent samenkomen
Paul ziet het als zijn taak om te zorgen dat de interim-professionals binnen zijn team op de juiste opdracht zitten. Dit betekent een opdracht die past bij de kennis en kunde van de interim-professionals, waarbij ze toegevoegde waarde leveren én kunnen leren. “Een opdracht is pas echt passend als iemand zijn of haar expertise kan inzetten én zich verder kan ontwikkelen.” Paul vervult daarbij een verbindende rol: hij stuurt, begeleidt en faciliteert de professionals in hun ontwikkeling en onderhoudt daarnaast het contact met opdrachtgevers. “Ik ben er voor de professional om hen sturing te geven, zaken bij te brengen én ik help hen passende opleidingen te kiezen. Tegelijk houd ik contact met opdrachtgevers om te horen hoe het gaat en wat er speelt.”
Verantwoordelijkheid binnen duidelijke kaders
Zijn managementstijl kenmerkt zich door vertrouwen en ruimte voor eigen initiatief. Paul vindt het belangrijk dat de interim-professionals binnen zijn team zelfstandig keuzes maken, binnen heldere kaders. “Ik ben iemand die de kaders zet en de medewerkers de vrijheid geeft om binnen die kaders te doen wat zij denken dat goed is.” Als iemand een keuze maakt die hij anders zou benaderen, gaat hij het gesprek aan: “Ik ben vooral benieuwd waarom ze tot bepaalde keuzes komen. Wat vind je zelf? Hoe zou je het zelf aanpakken?” Zo stimuleert hij reflectie en ontwikkeling. Die open communicatie is tweerichtingsverkeer: “Ik vraag ook altijd wat ze van mij nodig hebben. Ik wil dat ze weten dat ze bij mij terecht kunnen met hun vragen en hun uitdagingen.”
Een brede loopbaan als fundament
Paul heeft in zijn carrière al vele facetten van het werkveld gezien. Hij begon na zijn stage bij Ernst & Young International en organiseerde het internationale cursusprogramma, werkte daarna jarenlang in de hospitality- en evenementenbranche, zowel operationeel als commercieel. “Ik ben een generalist. Van alle onderdelen heb ik wel een hapje gegeten.” Ook werkte hij in de theaterwereld, vervulde diverse facilitaire functies bij onder meer Sodexo en Monuta, en zette als zelfstandige nieuwe structuren op bij FC Groningen. “Ik bekijk organisaties altijd vanuit een holistische blik. Waar zitten de knelpunten, waar kun je optimaliseren?” Die brede ervaring helpt hem nu om zijn team vanuit inhoud én strategie te begeleiden.
Interimmen is een vak apart
Voor Paul is interim-management meer dan het tijdelijk invullen van een vacature. “Je komt als interim-professional binnen om een probleem op te lossen. Je moet direct up and running zijn en tegelijkertijd de ruimte pakken om processen te verbeteren.” Dat vraagt om lef en inzicht. “Niet elke klant staat open voor verandering, maar als interim-professional moet je wel benoemen wat je ziet en welke verbeteringen er mogelijk zijn.” Volgens Paul is het essentieel dat interim-professionals waarde toevoegen buiten de directe opdracht. “Niet iedereen kan een interim-professional zijn. Het is écht een vak. Je moet direct aan de bak, er is geen tijd om twee maanden ingewerkt te worden.”
De juiste match vraagt om inzicht
Een succesvolle interim-opdracht begint bij de juiste match. En dat is maatwerk. “Je moet je eigen mensen goed kennen – hun sterke en minder sterke punten – en je moet bij de opdrachtgever goed uitvragen wat de opdracht precies inhoudt.” Pas dan kun je bepalen of iemand inhoudelijk én qua cultuur past. Die kwaliteit in matching is volgens Paul een belangrijke succesfactor voor langdurige samenwerkingen.
Ook in de samenwerking met opdrachtgevers gelooft Paul in de kracht van persoonlijk contact. “Ik ben voorstander van fysieke meetings. Dan zie je toch net wat meer – je kunt mensen in de ogen kijken en voelt hoe ze erin zitten.” Hij investeert actief in warme relaties met opdrachtgevers, ook buiten lopende opdrachten. “Ik check regelmatig hoe het gaat en nodig ze graag uit voor events. Als iets niet goed loopt, spreek ik dat ook uit. Alleen zo bouw je een duurzame relatie op.”
Samen groeien als team én organisatie
Paul ziet het als zijn verantwoordelijkheid om zijn team continu te blijven uitdagen en ontwikkelen. “Ik spar veel met mijn teamleden. Wat hebben ze nodig? Waarom willen ze een bepaalde opleiding volgen en wat gaat het hen brengen?” Want, zo stelt hij, interimmen is niet zomaar iets wat je erbij doet. “Je moet echt iets kunnen bijdragen bij verschillende bedrijven. Het gaat om meer dan alleen de opdracht uitvoeren – het gaat erom dat een opdrachtgever ontzettend tevreden is met deze toegevoegde waarde.”
Zijn ambitie voor HEYDAY Interim is duidelijk: “We willen de beste zijn als interim-organisatie. Als bedrijven een facilitaire interim-professionals nodig hebben, dan moeten ze direct aan ons denken.” Dat vraagt om betrouwbaarheid, kennis, kunde én een groot netwerk. “Samen met onze interim-collega’s hebben we zoveel kennis in huis en we hebben gezamenlijk een ontzettend groot netwerk. Op basis van deze facilitaire kennis zijn wij een volwaardige sparringpartner voor onze opdrachtgevers.”
Gedreven door vertrouwen en resultaat
Wat Paul zelf energie geeft, is de groei van zijn mensen. “Ik word blij als ik zie dat mijn teamleden goed in hun vel zitten, mooie opdrachten doen en zich ontwikkelen. Daar doe ik het voor. De medewerkers zijn je belangrijkste asset binnen je bedrijf. Een leidinggevende zonder mensen – dan heb je niets.”
