“Ik wist eigenlijk nooit goed wat ik wilde worden, maar ik ben heel blij dat ik dit heb gevonden,” vertelt Saskia. Vier jaar geleden startte ze bij de gemeente Zwolle als bode/housekeeper. Na 2,5 jaar groeide ze door tot ondersteunend teamcoördinator en inmiddels is ze regio teamcoördinator voor meerdere opdrachtgevers, waaronder Landmark, Henkel, Menzis, Thales, gemeente Zwolle en Remeha.
Die weg ging niet vanzelf. “Ik heb tien jaar amper gewerkt vanwege de zorg voor mijn kinderen met autisme. Dat ik nu weer volop aan de slag ben en in deze rol mag groeien, daar ben ik trots op. Het mooie aan HEYDAY Hospitality vind ik dat je kunt laten zien wat je kunt. Daar krijg je echt de ruimte voor.”
Oog voor de mens
Als regio teamcoördinator vindt Saskia het belangrijk om oog te hebben voor de medewerkers. “Ik probeer veel op de locaties aanwezig te zijn en te vragen hoe het gaat, waar ze tegenaan lopen, kijk mee en geef complimenten. De komende periode wil ik nog meer achter de receptie en op de werkvloer meekijken, zodat ik medewerkers nog beter kan coachen on the job. Onze Manager Hospitality is de sparringspartner voor de opdrachtgever, ik ben er voor de mensen in de teams.”
Wat haar werk zo leuk maakt, is de samenwerking en collegialiteit. “Ik vind het belangrijk dat het goed gaat met de mensen in het team. Je kunt veel van elkaar leren. En het is mooi om te zien hoe iedereen inspringt als dat nodig is. Toen een collega plotseling naar het ziekenhuis moest, en collega’s elkaars taak overnamen, viel alles op zijn plek: de puzzelstukjes kwamen samen door de inzet van het hele team.”
Hospitality zit in je of niet
Hospitality is voor Saskia meer dan een vak; het is een houding. “Hospitality zit in je of niet. Voor mij gaat het om gezien en begroet worden. Ook al heb je het druk, neem even de tijd om contact te maken.”
Een mooi hospitality-voorbeeld die haar altijd is bijgebleven, beleefde ze in een Escape Room. “Dat begon al met de mailtjes die we vooraf kregen. We moesten in donkere kleding komen en zelfs het binnenkomen was onderdeel van het spel. Alles was van A tot Z tot in detail doordacht. De voorpret begon al weken van tevoren en daardoor blijft het je echt bij. Dat is uitzonderlijke hospitality: verder denken dan de ander verwacht.”
Juist in een wereld die steeds digitaler wordt, ziet Saskia een belangrijke rol weggelegd voor hospitality. “Door social media wordt alles sneller beoordeeld en soms ook afgekraakt. Juist persoonlijke aandacht maakt dan het verschil. Ik hoop dat organisaties dat blijven inzien.”
Een tip voor toekomstige collega’s
Wat maakt voor Saskia het verschil tussen goed en uitzonderlijk gastvrij zijn? “Goed is begroet en geholpen worden. Uitzonderlijk is verder denken en inspelen op dingen waar de ander nog niet aan gedacht heeft.” Haar tip voor iedereen die in hospitality wil werken is dan ook duidelijk: “Als je ervan houdt om anderen in de watten te leggen, dan is dit beroep echt iets voor jou.”
Wil je ook werken bij HEYDAY Hospitality? Bekijk hier onze vacatures.