Een nieuwe benadering van receptiediensten.
Aangejaagd door alle ontwikkelingen – bijvoorbeeld de coronapandemie – worden kantoren steeds meer ontmoetingsplekken en is flexwerken steeds vaker de norm. Het bezoek aan een kantoor moet een ‘uitje’ worden en écht een beleving. Dit vraagt om een nieuwe benadering van receptiediensten om mensen te ontvangen én te ondersteunen in hun werk. Maar welke hospitality werkzaamheden en skills zijn cruciaal om jouw hospitality beleving een succes te maken? En welke plek kan de receptie innemen binnen de facilitaire keten? Je ontdekt het op deze pagina.
Hospitality werkzaamheden.
De corebusiness van een receptie is het ontvangst van gasten, medewerkers en leveranciers. In een kantoor waar steeds vaker ontmoetingen plaatsvinden en dus ook steeds vaker gasten komen, speelt de receptie een cruciale rol. De primaire focus ligt dan ook op het creëren van een uitmuntende gastvrijheidsbeleving.
Deze hospitality werkzaamheden zijn verder uit te breiden met allerlei diensten die ondersteunend zijn aan het ontvangen en ontzorgen van mensen in een pand. Je kunt hierbij denken aan het serveren van een kopje koffie of thee aan gasten, het beantwoorden van binnenkomend telefoonverkeer, het registreren van gasten en uitgeven van toegangspassen, het aannemen van de post, het uitvoeren van administratieve taken, het beheren van vergaderzalen of het afhandelen van facilitaire meldingen.
Hospitality skills.
Een goede receptiedienstverlening valt of staat met de juiste vakmensen. Iedereen kan hospitality werkzaamheden aanleren en uitvoeren, maar het is een gave om iemand te kunnen ‘lezen’ en daar op in te spelen. De juiste hospitality professional op de juiste plek weet de juiste snaar te raken.
De persoonlijkheid van de professional vormt daarin de onmiskenbare basis. Een goede hospitality professional is opmerkzaam en geniet van de vele sociale contactmomenten die hij of zij heeft op een dag. Hospitality is geen knop die je ‘aan’ of ‘uit’ zet, maar iets dat in je zit.
Hospitality in de facilitaire keten.
De receptie vormt vaak het centrale punt binnen een organisatie. Gaat er in het pand een lampje kapot, werkt een scherm niet of staat een vergaderzaal dubbel geboekt? De kans is groot dat de vraag bij de receptie terecht komt. En dat is niet gek, want een hospitality professional doet niets liever dan een ander ontzorgen. Ze nemen dit soort vraagstukken graag uit handen.
Door de receptie centraal te stellen binnen de facilitaire keten, vormt het de verbindende schakel tussen alle facilitaire diensten en leveranciers. Staat er een grote vergadering of evenement op de planning? Dan denkt een hospitality professional met je mee én neemt de werkzaamheden uit handen. Ze schakelt met de catering voor een uitgebreide lunch en laat de beveiliging de sluitronde op een later moment lopen. Op die manier weet de receptie de facilitaire diensten met elkaar te verbinden én beter met elkaar te laten samenwerken.
Hospitality als boost voor je organisatie.
Ontdek in dit whitepaper waarom en hoe investeren in hospitality jouw organisatie veel oplevert.
Het Zuiderkruis 51
5215 MV 's-Hertogenbosch