<img height="1" width="1" style="display:none;" alt="" src="https://px.ads.linkedin.com/collect/?pid=1164826&amp;fmt=gif">

Het effect van brain food op jouw effectiviteit

Terug naar blog overzicht

Ieder brein heeft gezonde voeding nodig om in balans te blijven en optimaal te kunnen functioneren. Maar welke voedingsmiddelen zijn nu écht gezond voor het menselijk brein? En waar zijn deze voedingsstoffen nou precies goed voor?

Voeding is een belangrijk onderdeel in ons dagelijks leven, maar door de groeiende focus op het welbevinden van de medewerkers, is het ook in toenemende mate belangrijker voor organisaties. Hiervoor is de WELL-building standaard een mogelijke oplossing. Lees hier hoe je dit direct kan toepassen in de praktijk.

 

Wat is brain food?

Brain food betekent simpelweg gezonde voeding voor je brein. Door bewust te kiezen voor gezonde voeding voor het brein worden hersenfuncties op peil gehouden en prestaties bevorderd. Er zijn in totaal 45 voedingsstoffen die de hersencapaciteit versterken en ervoor zorgen dat het menselijk brein in balans is. Voeding die rijk is aan deze stoffen, draagt dan ook het meest bij aan een goed functionerend brein en daarmee aan jouw dagelijkse welbevinden. Voordelen zijn dat je beter bestand bent tegen stress, scherper bent, lekkerder in je vel zit en uiteindelijk ook op je werk beter kan presteren. Het aanbieden van gezonde voeding voor het brein als werkgever kent dus vele voordelen waaronder het waarborgen van de gezondheid van de medewerkers. Dit heeft uiteindelijk weer een positief effect op de duurzame inzetbaarheid en sluit aan op de ambitie om het WELL-building standaard als kapstok te hanteren. Een win-win situatie dus.

Impact van voeding op het brein
Hoog in de categorie brain food staan onder meer omega 3 en water, omdat deze rijk zijn aan antioxidanten, voedingsvezels, choline en vitamines. Deze voedingsstoffen voeden het brein op hun eigen manier en zorgen gezamenlijk voor een balans. Omega 3 zit onder andere in vette vis, zoals zalm of ansjovis. Ook olijfolie, eieren, groenten en fruit maken je brein sterker, slimmer en gezonder. De Schijf van Vijf beveelt niet voor niets aan om dagelijks minstens 250 gram groenten te eten. Sommige brainexperts raden wel 500 tot 800 gram per dag aan. De gemiddelde Nederlander eet echter dagelijks slechts 131 gram groenten. Suiker wordt daarentegen dagelijks teveel gegeten, met 110 gram als gemiddelde score. Suiker, vooral de bewerkte en onnatuurlijke vorm, staat op nummer één in de lijst ‘don’ts’. Het heeft een ontstekingsverhogend effect, verslechtert cognitieve functies, doet de hersenen krimpen, zorgt voor pieken en dalen in bloedsuikerwaarden en verhoogt te kans op dementie. Het zou voor werkgevers een mooie uitdaging kunnen zijn om meer te focussen op het aanbieden van gezonde voeding in de werkomgeving.

WELL-building standard
Vanaf maart 2023 gaat HEYDAY over naar de nieuwe hoofdlocatie. De ambitie is om een facilitair concept op te leveren met als kapstok de internationale WELL-building standaard. De trend om als organisatie - met het gebouw - bij te dragen aan het welbevinden van haar medewerkers wordt namelijk steeds meer de norm. Eén van de onderwerpen in de WELL-standaard is ‘voeding’. Deze is hierin opgenomen vanwege het onderhoud van een gezonde levensstijl van medewerkers, de (brein)prestaties en het voorkomen van chronische ziektes.

Ondanks alle beschikbare informatie over gezondheid, zoals hierboven weergegeven, is er wereldwijd nog steeds een gebrekkig voedingspatroon. Als het welbevinden en breinprestaties van de medewerkers voor een organisatie belangrijk zijn, moet hier iets aan gedaan worden. WELL biedt op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde kaders over het stimuleren van waterconsumptie, eerdergenoemde ‘brain food’ voedingsstoffen, maar ook portie groottes, strategische inrichting van de voedselvoorzieningen en nog een tiental andere elementen. De WELL-building standard kan daarom een mooie kapstok zijn voor organisaties die de medewerker centraal stellen.

Wat kan jij doen?
Bewustwording door hierover te lezen is al een eerste stap in de goede richting. Wil je gezonde voeding aanbieden in het bedrijfsrestaurant, dan is het bijvoorbeeld leuk om te kiezen voor seizoensgebonden producten. Dit zorgt niet alleen voor afwisseling, maar deze producten zijn vaak ook verser, lekkerder én gezonder. Daarnaast zijn een aantal voedingsmiddelen die je cognitieve functies verbeteren makkelijk te herkennen: voedingsmiddelen die lijken op je hersenen, zijn er waarschijnlijk goed voor. Denk aan walnoten en broccoli.

Voeding is echter slechts één pijler om het brein in balans te houden. Om optimale brein balans te bereiken is het belangrijk om naast gezonde voeding en drinken ook aandacht te geven aan de juiste beweging en rust. Spar vrijblijvend met ons over het toepassen van gezonde voeding met WELL als kapstok op uw kantoor!

Nino Voll klein