<img height="1" width="1" style="display:none;" alt="" src="https://px.ads.linkedin.com/collect/?pid=1164826&amp;fmt=gif">

Blog

10 tips om gezond en fit thuis te werken

19 maart

‘Blijf zoveel mogelijk thuis’ luidt het officiële advies van de overheid om de coronacrisis te lijf te gaan. Waar het kan, geeft een groot deel van werkend Nederland aan deze oproep gehoor en werkt momenteel vanuit huis. Niet iedereen beschikt echter over een goed ingerichte thuiswerkplek. Een grote groep zal deze dagen haar toevlucht zoeken tot de eetkamerstoel. Hoe zorg je er dan toch voor dat je op een gezonde manier kunt werken?

Wanneer je thuis werkt, is het belangrijk dat dit op een gezonde wijze gebeurd. Door je werkplek op de juiste wijze in te stellen kun je klachten aan armen, nek en schouders (KANS) voorkomen. Als je normaal gesproken niet regelmatig thuis werkt, heb je waarschijnlijk nog niet nagedacht over hoe je dit op verantwoorde wijze kunt doen. In het ideale plaatje beschik je over een goed ingerichte werkplek, zoals op kantoor.

Werken aan de eetkamertafel is niet de ideale situatie, maar met een paar eenvoudige hulpmiddelen kun je daar redelijk comfortabel werken. Gebruik bijvoorbeeld boeken om je beeldscherm naar de juiste hoogte te brengen, gecombineerd met een los toetsenbord en muis. Leg een kussen op de stoel wanneer blijkt dat je stoel te laag is. Hierdoor zit je hoger en kun je je schouders ontspannen.

Zo zijn er nog enkele punten waar je rekening mee kunt houden. In dit blog delen we een 10 tips om gezond en fit thuis te werken.

Tips voor een gezonde thuiswerkhouding

  • Plaats je beeldscherm haaks op de gevel of ramen en ga recht voor je beeldscherm zitten. Vermijd een gedraaide of een scheve werkhouding.

  • Wissel regelmatig van houding, blijf niet steeds in dezelfde houding zitten. De beste houding is de volgende houding!

  • Blijf niet de hele dag zitten, maar kom regelmatig in beweging. Sta elk half uur even op en beweeg je beenspieren gedurende 5 minuten (lopen of staan) om negatieve gevolgen van zitten te voorkomen.

  • Ga naar buiten – als je niet ziek bent –, bijvoorbeeld tijdens lunch. Vermijd daarbij grote groepen en houd 1,5 meter afstand tot anderen.

 

Tips voor het verbeteren van je productiviteit

  • Kies je werkplek bewust. Werk, als het kan, afgezonderd van huisgenoten of partner. Misschien is er op een slaapkamer nog plek voor een tafel en een stoel? Anders is de keukentafel met een goede stoel ook prima. Zorg dat je geen last van je rug krijgt. Ruim deze plek op en maak er jouw plek van.

  • Maak een planning en daag jezelf uit. Verdeel de taken in blokken van productiviteit en plan ook pauzes in. Schrijf je planning op, zo motiveer je jezelf ook voor de volgende dag!

  • Ben je productief in de ochtend? Start dan met je belangrijkste Do’s. Andere taken kun je makkelijk oppakken wanneer je minder geconcentreerd bent.

  • Maak het voor jezelf gezellig, je mist nu de interactie met collega’s. Spreek bijvoorbeeld af dat je dagelijks of om de paar dagen even belt of via Skype contact zoekt. Dat kan ook over andere zaken dan je werk gaan.

  • Onderbreek het beeldschermwerk minstens elk uur een paar minuten door iets anders te doen bovendien kun je hierdoor langer geconcentreerd werken.

  • Las elke 15 minuten een micropauze (pauzes van 20 secondes) in om de spieren op een andere wijze te gebruiken. Gebruik een alarm die je er op attent maakt dat je al zo lang achter het beeldscherm zit.

 

Heb je een specifieke vraag, maar niet de capaciteit, kennis, kunde of tijd om het zelf op te lossen? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.

New call-to-action

Delen
Emiel Roos
Blogger: Emiel Roos
Kwaliteit Specialist bij HEYDAY