Ondanks de voordelen zijn er in de markt drempels niet te kiezen voor uitbesteding van facility management. Onterecht. Het grootste bezwaar is de angst voor het verlies van banen, omdat een dienstverlener hun werk overneemt en het efficiënter inregelt. In grote lijnen klopt dit, maar dat wil niet zeggen dat banen verdwijnen. Jullie kennen het bedrijf van haver tot gort en zijn van grote toegevoegde waarde voor de dienstverlener.
Een dienstverlener heeft altijd een contactpersoon binnen de organisatie nodig — de rol van een facility manager verschuift van operationeel naar tactisch en strategisch. Een dienstverlener biedt ontzorging, realiseert kostenbesparingen en neemt de operationele aansturing uit handen, waardoor je als facilitair manager de controle en het overzicht terug krijgt en tijd hebt om de toegevoegde waarde van FM voor het bedrijfsbelang te tonen.
De gedachte dat een organisatie te klein is voor facility management uitbesteding is ook onjuist. Bij bedrijven zonder facilitaire afdeling komen facilitaire taken in de portefeuille bij werknemers met een andere functie, waardoor de focus niet volledig op de primaire taak ligt. Met outsourcing kunnen medewerkers zich weer volledig concentreren op hun voornaamste werkzaamheden met een enorme efficiencyslag als resultaat. Bovendien levert het kleinere organisaties ook een kostenbesparing op.