In één zin is integrated facility management het volledig uitbesteden van de gehele facilitaire dienstverlening, inclusief het management, aan één opdrachtgever. Je selecteert één dienstverlener die verantwoordelijk is voor het management, de coördinatie en het uitvoeren van de facilitaire diensten.
Er bestaan verschillende modellen binnen het integraal uitbesteden van facility management:
Facility management afstemmen op strategische doelstellingen: Het integraal uitbesteden van facilitaire dienstverlening helpt je om de strategische doelstellingen van de organisatie te realiseren. Het brengt diensten en leveranciers bij elkaar en laat die samenwerken als één bedrijf met jouw doelstellingen als uitgangspunt.
Ingang naar kennis en netwerk: Jouw IFM-partner heeft toegang tot een groot netwerk waar je over kunt beschikken om je kennis te vergroten en bij andere bedrijven een kijkje in de keuken te nemen. De wens om voorop te blijven lopen kan een drijfveer zijn om over te gaan naar IFM. Door de toegang tot het netwerk van de dienstverlener krijg je ook toegang tot innovatie.
Kostenbesparing: Met IFM bespaar je kosten door gebruik te maken van de inkoopkracht van de dienstverlener, de afstemming van de onderlinge diensten en de verminderde noodzaak tot aansturing.
Oppakken regisseursrol: Door de beschikbaarheid over integrale managementinformatie heb je inzicht en controle over het proces, waardoor je de regie op je kunt nemen en de juiste keuzes kunt maken en bijsturen waar nodig. Je IFM-partner regelt immers de uitvoering.
Vergroten efficiëntie: Het ondersteunt in het optimaal inrichten van de facilitaire organisatie door het beter afstemmen van de verschillende diensten waardoor je de totale efficiency verhoogt.
Integrale facilitaire dienstverlening is een passende vorm van uitbesteden wanneer je een duidelijke visie hebt over wat je wilt bereiken, je op zoek bent — naast de voordelen van uitbesteden — naar flexibiliteit en wendbaarheid en je strategisch mandaat hebt.
Zijn deze factoren aanwezig dan kun je de strategie die je als organisatie voor ogen hebt nastreven en integreren in de facilitaire organisatie. Dan wordt de toegevoegde waarde van facility management voor het bedrijf pas écht duidelijk zichtbaar. Binnen IFM kun je kiezen voor het self-delivery model of het regiemodel.
Besteed integrale facilitaire dienstverlening wel voor langere tijd uit. De eerste tijd ligt de focus op het goed inrichten van de organisatie en het maken van efficiency slagen. Over het algemeen heb je drie jaar nodig om financiële resultaten te behalen en innovaties te implementeren. Hoe langer de tijd om de processen beter op elkaar af te stemmen, des te groter de toegevoegde waarde (of besparing).
Voor VGZ gold dat ze de facilitaire dienstverlening beter wilde sturen op kwaliteit en kosten. Dit betekende een transitie van taakgericht naar prestatiegericht werken. Met hulp van HEYDAY hebben ze gekozen voor een uitbesteding op grote schaal. Benieuwd wat de ervaring en het resultaat was van deze uitbesteding? Lees hier het hele verhaal.
Past integrale facilitaire dienstverlening bij mijn organisatie? Welk besparingspotentieel kan ik ermee realiseren? En waar moet ik op letten? Onze specialisten helpen je graag om antwoord te krijgen op deze vragen.
HEYDAY levert kennis, management en capaciteit voor het ontwikkelen van de werk- en woonomgeving.
HEYDAY Facility Management
Luchthavenweg 38
5657 EB Eindhoven
Postbus 80009
5600 JZ Eindhoven