Blog - HEYDAY

Innovatie in facilitaire dienstverlening is meer dan technologie alleen

17 december

Innovatie is tegenwoordig hét toverwoord, ook in de facilitaire dienstverlening. Maar onze ervaring leert dat veel facility managers innovatie door tastbare en aansprekende voorbeelden als de zelfrijdende auto, robotisering en big data als iets heel groots zien. Als iets dat een volledig plan met budgettering nodig heeft — en dat is vaak een brug te ver. Een gemiste kans, want innovatie is zoveel meer dan technologie alleen. Sterker nog, kleinschalige vernieuwingen zijn ook innovaties. Vooral als we hier op sociaal vlak mee aan de slag gaan is het in mijn ogen een win-win.

Waarom innoveren?

In de tijd waarin we leven, waar veranderingen razendsnel gaan en trends en ontwikkelingen zich in hoog tempo opvolgen, zijn innovaties simpelweg noodzakelijk om mee te blijven doen en om optimale kwaliteit te blijven leveren. Als facilitair manager wil je de beste werkomgeving creëren. Doordat de wereld om ons heen transformeert, veranderen ook onze behoeftes. Die behoeftes willen we ook terugzien op onze werkplek en daar ligt de sleutel tot succes. Want de werkplek is voor steeds meer mensen een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde.

Ga vooral niet innoveren omdat het ‘moet’, zonder daarbij naar behoeftes te kijken. Neem deze behoeftes als uitgangspunt en kijk waar je met minimale inspanningen grote impact kunt realiseren. Want geloof mij: echt niet iedereen zit te wachten op een hypermoderne werkplek met de nieuwste snufjes en technologieën.

Werkgeluk staat centraal

Het werkgeluk zou centraal moeten staan bij innovaties. Waar worden gebruikers nu écht gelukkig van? En past dat ook bij het DNA van de organisatie? Als je dat weet dan hoeft innoveren echt niet moeilijk te zijn en kunnen juist de op het oog simpelste dingen de grootste impact hebben. Laat ik dit toelichten aan de hand van een aantal voorbeelden.

Misschien denk je ‘ja, maar dat zijn toch geen innovaties?’. Ik ben het daar niet mee eens, want het zijn wel degelijk vernieuwingen — hoe klein dan ook — die het werkgeluk van de gebruikers hebben verbeterd. En zoals gezegd: daar draait innovatie in mijn ogen om.

1. Andere bureaus

Gezondheid is voor veel mensen een issue, zeker in kantooromgevingen waar medewerkers een groot deel van de dag achter hun bureau zitten. Een groot onderzoek van de Universiteit van Maastricht laat zien dat zelfs mensen die regelmatig sporten en helemaal fit zijn het risico lopen om diabetes te krijgen als ze te veel zitten.

Blijkt dit nu ook binnen jouw organisatie een ‘hot topic’ te zijn, denk dan eens aan multifunctionele bureaus waar achter kunt fietsen, lopen en/of staan. Niet perse heel vernieuwend, maar de impact is wel groot.

2. Oog voor de medemens

Innovaties gaan niet alleen over techniek, het kan ook op sociaal gebied. Als HEYDAY proberen wij bijvoorbeeld daar waar het kan mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven. Zo is er bij ons een collega vanuit The Colour Kitchen in dienst die verantwoordelijk is voor de catering. Hun doel: al het talent dat nu thuis op de bank zit een nieuwe kans geven, want geen talent mag onbenut blijven!

Vanuit Lunet Zorg is er een collega actief als huismeester die bijvoorbeeld de parkeerplaats veegt en de whiteboards schoonmaakt. Dit klinkt heel simpel, maar voor hem is het feit dat hij meedoet ontzettend belangrijk en waardevol. En het bezorgt ook onze medewerkers een glimlach.

Zo dragen wij ons steentje bij en dit matcht niet alleen met wie we willen zijn als bedrijf en wat we willen uitstralen, maar ook de medewerkers zijn hier enthousiast over. Het brengt gezelligheid en een andere sfeer op de werkvloer. Medewerkers delen dit met anderen en zijn trots op het feit dat ze bij een bedrijf werken dat zich hiervoor inzet.

Ook het inbrengen van dit menselijke en sociale aspect bevordert het werkgeluk en is een manier om te innoveren. Relatief eenvoudig, maar ontzettend doeltreffend. Samen het verschil maken, daar gaat het om.

Ga eens bij jezelf te rade, doen jullie al iets op het gebied van sociale innovaties?

3. Het onboardingsproces voor nieuwe medewerkers

Op het eerste oog nog zoiets eenvoudigs. Maar denk er eens over na: hoe ontvangen jullie een nieuwe medewerker? Het klinkt dan wel simpel, maar vaak gaat het nog mis. En hoe komt dat? FM, HR en IT werken niet samen, waardoor er geen afstemming is. De receptie weet niet dat er een nieuwe medewerker komt, de laptop is niet gereed, het contract ligt nog niet klaar, noem maar op. Dit levert onnodige frustraties op.

Wat voor indruk laat je dan achter? Integreer het onboardingsproces en zorg voor een verpletterende indruk. Wedden dat je als werkgever dan meteen met 1-0 voor staat en een glimlach bezorgt.

Kortom, maak innovatie niet te groot — hypermoderne veranderingen zijn zeker niet noodzakelijk. Blijf dicht bij jezelf, luister naar de behoeftes van de medewerkers, doe inspiratie op en maak het vooral niet te moeilijk. Want juist de kleinste, meest simpele dingen kunnen de grootste impact hebben. En een bijkomend voordeel is dat je niet bij je baas langs hoeft om te vragen naar budget, want het vereist geen grote investeringen.

Innovatie is slechts één van de uitdagingen waar je als facilitair manager mee te maken hebt in de huidige tijd. Ook het doorbreken van de silo’s met HR en IT en de toegevoegde waarde van FM vergroten zijn bijvoorbeeld zaken waar je mee te maken hebt. In dit whitepaper ontvang je concrete tips om deze uitdagingen om te zetten naar kansen en de organisatie te laten groeien en bloeien. Vraag jouw exemplaar hier aan:

New call-to-action

Delen