Blog - HEYDAY

Facilitair managers verliezen hun baan door outsourcing (of toch niet?)

14 februari

De facilitaire branche verandert in hoog tempo. De economische groei, technologische en sociologische ontwikkelingen zorgen voor een continu veranderend landschap. Eén van die veranderingen is de toenemende mate waarin organisaties — van grote corporates tot ook in steeds grotere mate het MKB — facility management uitbesteden. Waar eerst de schoonmaak van de payroll verdween, is in sommige organisaties zelfs de facilitaire regisseur in de markt belegd. De uitbestedingsgolf blijft doorzetten, maar is dat ook een gevaar voor jou als facility manager? Of biedt outsourcing juist een kans?

Waarom outsourcing?

Als facilitair manager ben je continu op zoek naar manieren om de efficiëntie en effectiviteit te verbeteren. Collega’s spreken je vaak aan op kosten en wat er (nog meer) te besparen valt. Het uitbesteden van facility management is een slimme manier om hier stappen in te zetten. Het is natuurlijk niet voor niets dat de markt hier steeds meer naartoe beweegt:

  • Steeds meer organisaties focussen zich op hun core business en daar horen facilitaire diensten als schoonmaak, catering en beveiliging niet bij. Door uit te besteden leg je risico’s en verantwoordelijkheid in de handen van leveranciers en dat spreekt organisaties aan.
  • De gebruiker is steeds kritischer, werknemers verlangen dat de facilitaire dienstverlening van hoge kwaliteit én vernieuwend is. De werkomgeving is een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde in de War on Talent. De markt is sneller in het doorvoeren van vernieuwingen en verbeteringen.
  • Door uitbesteding kun je de continuïteit garanderen — je beschikt namelijk altijd over volledige bezetting — en het biedt meer flexibiliteit.
  • De perceptie leeft dat outsourcing duur is, maar het leidt juist tot een besparing op de kosten. Je kiest immers voor specialisten die het organiseren en optimaliseren van facility management tot kunst hebben verheven.

 

Uitbesteden van facility management: een gevaar of een kans?

De angst die je misschien hebt over je eigen rol ná een uitbesteding is (deels) terecht. We kunnen niet ontkennen dat er veel zal veranderen. Maar hoe die toekomst eruit ziet ligt vooral in je eigen handen. Je kunt proberen om alle veranderingen zoveel mogelijk tegen te houden, maar je kunt ook op een andere manier naar outsourcing kijken.

De samenwerking met andere partijen biedt enorm veel mogelijkheden voor invloed en zeggenschap. Door met partijen in zee te gaan die de juiste kennis van de markt hebben én beschikken over het vermogen om te optimaliseren en innoveren, kun je de afdeling en de dienstverlening naar een hoger niveau tillen.

Een uitbesteding zal jouw rol veranderen en dat vraagt dat je mee ontwikkelt. Het biedt je de mogelijkheid om uit ‘het operationele’ te stappen en je te concentreren op tactisch en strategisch niveau. Je kunt zo een zichtbare bijdrage leveren aan de bedrijfsdoelstellingen, in plaats van dat jouw focus dagelijks op de coördinatie van de schoonmaak, catering of beveiliging ligt.

Met andere woorden: je hoeft zeker niet bang te zijn dat je door uitbesteden je baan verliest. Het hoeft niet te voelen als het verliezen van je waarde, het is juist een geweldige opsteker. Je hebt deze touwtjes zelf in handen.

De toenemende mate van outsourcing is slechts één van de uitdagingen die je als facility manager hebt. Ook het doorbreken van silo’s met HR en IT is een kans om blijvend waarde toe te toevoegen. In dit whitepaper ontvang je concrete handvatten om de organisatie te laten groeien en bloeien én je waarde aan te tonen. Download het whitepaper hier en zet de eerste stappen naar een betere dienstverlening.



New call-to-action

Delen