Wat is facilitaire
dienstverlening?

Facilitaire dienstverlening is de motor van de organisatie

Facilitaire dienstverlening draait om het zo goed mogelijk organiseren en uitvoeren van diensten die ondersteunend zijn aan de kerntaken van een organisatie. Zonder gedoe, met waarborging van de bedrijfscontinuïteit en veiligheid en tegen zo laag mogelijke kosten.
 
Door facilitaire dienstverlening optimaal in te richten, kun je mensen laten groeien. En als mensen bloeien, groeit de organisatie mee. Die meerwaarde wil je als facilitair manager leveren. Daarmee verschuift facility management van operationeel en tactisch steeds meer naar een strategische rol.

De betekenis van facilitaire dienstverlening 

Wat is facilitaire dienstverlening? Facilitaire dienstverlening is het zorg dragen voor alle diensten en voorzieningen die ondersteunend zijn aan de kernactiviteit van een organisatie op operationeel, tactisch en strategisch vlak. Van schoonmaak tot koffie en alles daartussenin. Zonder facilitaire dienstverlening kunnen bedrijven niet optimaal functioneren — het is het cement tussen de stenen.

Maar facility management is meer dan ondersteuning. Het is ook een bijdrage leveren aan het realiseren van strategische doelstellingen en daarmee de groei en bloei van de organisatie. Als facility manager beïnvloed je verschillende elementen die bijdragen aan het bewerkstelligen van die doelstellingen. Of het nu gaat om MVO, de ‘war on talent’ of het creëren van de beste werkomgeving.

Waar in het verleden de focus vaak lag op het besparen van kosten, zijn de doelstellingen waar FM aan bijdraagt nu veel breder. Facilitaire dienstverlening verschuift daarmee van kostengedreven naar waardegedreven.

Wat is facilitaire dienstverlening?

Cruciale aandachtspunten in facilitaire dienstverlening

  • Benader het vakgebied vanuit hospitality: Het doel is om iedereen een topdag te bezorgen, elke dag weer. Door vanuit de hospitality gedachte — in plaats van de instrumentele gedachte — facility management te benaderen creëer je waarde. De medewerkers- en klantreis is je uitgangspunt.
  • Zoek de samenwerking op met IT en HR: Het intensiveren van de samenwerking met IT en HR resulteert in verhoogde efficiency, eenduidige service, hogere klanttevredenheid en meer kwaliteit. Je praat dan over Integrated Service Management in plaats van facility management.
  • Zorg dat je gehoord wordt: Je kunt geen waarde toevoegen zonder een autoriteit te zijn. Om je waarde te bewijzen moet je intern gehoord worden.
  • Begin klein en experimenteer: Met kleine dingen kun je een enorme impact realiseren. Je hebt geen uitgebreid strategisch plan of de nieuwste technologieën nodig om waarde toe te voegen. Begin klein en experimenteer.
  • Kijk vanuit het totaalblik: Ga uit van de medewerker- of klantreis die de gebruiker van je faciliteiten doormaakt op een dag.

 

Wat is facilitaire dienstverlening?
Wat is facilitaire dienstverlening?

Hoe ziet facility management er over een aantal jaar uit?

De rol van facilitaire dienstverlening verschuift steeds meer van operationeel naar strategisch.

Over tien tot vijftien jaar:

  • Is de facility manager een volwaardig gesprekspartner aan de bestuurstafel voor de realisatie van doelstellingen.
  • Gaan de discussies niet meer over kosten, maar is de toegevoegde waarde de kern van het gesprek — van cost-driven naar value-driven.
  • Is facilitaire dienstverlening volledig geïntegreerd met HR en IT.
  • Heeft het gros van de organisatie een partnership met een leverancier voor de operationele en tactische invulling van facility management.
  • Gaan data, technologie en intermenselijk contact hand in hand.
  • Is duurzaamheid volledig geïntegreerd binnen de facilitaire dienstverlening van elke organisatie.

Uitdagingen en kansen in facility management

Hoe word, ben en blijf je van waarde voor de organisatie? Ontvang concrete handvatten om morgen aan de slag te gaan.

Download het whitepaper