Innovatie in facilitaire
dienstverlening

Van cost-center naar value-center

Steeds meer bedrijven hebben de ambitie om een onderscheidende beleving op kantoor te realiseren om de aantrekkingskracht en tevredenheid te vergroten. Het op orde hebben van de basis heeft uiteraard de hoogste prioriteit, maar innovaties helpen om een stap vooruit te zetten. Daarmee verschuift de focus van facilitaire dienstverlening van efficiëntie en kostenbesparing naar kwaliteit en innovatie. Hoe zorg je constant voor vernieuwing en verbetering? Innovatie is één van de grootste uitdagingen in facilitaire dienstverlening.

Waarom innovatie?

Innovaties zijn nodig om mee te blijven doen in een veranderende wereld en om optimale kwaliteit te blijven leveren. De keuze is eigenlijk simpel: doe mee en initieer verandering of loop het risico dat anderen je voorbij lopen. 

Ook als de huidige aanpak prima werkt of je geen tijd hebt. De feiten blijven hetzelfde: de hele wereld om je heen verandert. Je zult je altijd moeten onderscheiden. Ben je bereid een sprong te wagen in het onbekende?

  • Vergroot je waarde met innovatie: Door te innoveren vergroot je de waarde van facility management: van cost-center naar value center. Innoveer niet om het innoveren, maar zorg dat je altijd de strategische doelstellingen voor ogen houdt. Daarmee lever je een bijdrage aan het realiseren van deze doelstellingen, zorg je ervoor dat de organisatie leeft en dat mensen er willen komen werken.
  • Innovatieve bedrijven trekken innovatieve mensen aan: Talentvolle mensen zijn continu op zoek naar uitdaging. Ze willen niet werken bij een conservatief, middelmatig bedrijf, maar bij een bedrijf dat vooruit denkt en het verschil wil maken. Innovaties helpen je in de ‘war on talent’.
  • Verhoogde productiviteit: Met innovatie creëer je nieuwe werkvormen, resulterend in meer efficiëntie en een hogere tevredenheid en arbeidsproductiviteit.
  • Falen mag: Innovatie is geen losse afdeling, maar zou geïntegreerd moeten zijn in het DNA van de organisatie. De bedrijfscultuur moet dat ondersteunen en zelfs stimuleren. Dat vereist het waarderen van initiatief, wat een risico tot falen met zich meebrengt. Doorzettingsvermogen wordt juist dan gewaardeerd.

Voorbeelden van innovaties in facilitaire dienstverlening

Om te starten met innovatie heb je geen uitgebreid strategisch plan nodig: maak het juist klein. Neem de bestaansreden van de organisatie als uitgangspunt: waarom bestaan we? Experimenteer, faal en zet elke dag een stap. Werk kleine concrete ideeën uit en ga het daadwerkelijk doen.


Deze innovaties zijn vanuit die denkwijze ontstaan:

On-demand kantoorservices via een app: Op de werkvloer stijgt de vraag naar gemak. Met de gemaksapp MAX is het mogelijk om on-demand kantoorservices, zoals het bestellen van eten en drinken, aan te bieden. Deze innovatie is een aanvulling op het verhogen van het werkplezier, de tevredenheid van werknemers en het zorgt ervoor dat medewerkers de dienstverlening meer waarderen.

Help collega’s met schulden: FikKs is een handige app waar medewerkers collega’s kunnen helpen met schulden zodat ze weer grip krijgen op hun financiële situatie. Samen brengen ze geldzaken weer op orde voor het echte geldzorgen zijn. Zo maken bedrijven en de mensen die er werken samen het verschil.

Workplace Nudging: Gemotiveerde werknemers in een vitale werkomgeving dragen bij aan het realiseren van ambities en doelen. Van het aantrekken van talent tot het implementeren van nieuwe werkvormen. Om de nieuwe manier van werken beter te ondersteunen, vernieuwen organisaties hun werkomgeving. De grootste uitdaging daarbij is om medewerkers mee te krijgen in de verandering. Workplace Nudging is een manier om gedragsverandering makkelijker en leuker te maken.

Een onvergetelijke ontvangst: Hospitality is belangrijk in je onderscheidende vermogen. Wat als je bezoekers een onvergetelijke ontvangst kunt verzorgen waarbij je een parkeerplek krijgt toegewezen, je favoriete muziek te horen is als je uit de auto stapt, ze bij binnenkomst weten wie je bent en je een persoonlijke boodschap ontvangt? Het is mogelijk.


 

Een geïntegreerd onboardingsproces: Een nieuwe werknemer verwelkomen klinkt heel simpel, maar vaak gaat dit nog mis. HR, IT en Facility Management werken niet samen, waardoor er van alles mis gaat. Integreer dit onboardingsproces en zorg voor een verpletterende indruk.

 

Uitdagingen en kansen in facility management

Hoe word, ben en blijf je van waarde voor de organisatie? Ontvang concrete handvatten om morgen aan de slag te gaan.

Download het whitepaper