Blog - HEYDAY

Ondernemer, vergeet je interne klant niet!

11 januari

Dat er een heuse war for talent gaande is, moge duidelijk zijn. De tekorten aan personeel zijn nog nooit zo hoog geweest. Sommige restaurants gaan van ellende maar een dag per week dicht, outletcenters willen groeien, maar kunnen dat simpelweg niet en zelfs de groei van de Nederlandse economie stagneert.

Als werkgever is het dus essentieel om jezelf goed te profileren en je werknemer als klant te gaan zien. Waarom gaat dat dan toch nog vaak fout?

Goed werkgeverschap onmisbaar

In de huidige markt, waar gevochten wordt om goede arbeidskrachten, is goed werkgeverschap onmisbaar. Niet alleen om talent te behouden, maar zeker ook om te werven. Gelukkig hoeft het niet veel moeite te kosten om je interne dienstverlening te upgraden.

Dat goed werkgeverschap een hot topic is, blijkt. Zo klopte Albert Heijn onlangs bij HEYDAY aan met exact deze kwestie. De vraag was om te helpen om het thema “Hoe gaan we van een 7 naar een 9+ beleving op de werkvloer?” uit te voeren in de praktijk.

Dit leidde tot een eendaags evenement over aantrekkelijk werkgeverschap. Welke lessen kunnen we trekken uit een dag sparren over dit onderwerp?

Les 1 – Integreer systemen

Bij een aantrekkelijke werkgever draait de werkvloer als een geoliede machine. De inefficiënte aanpak van verschillende systemen laat bij veel bedrijven echter nog te wensen over.

Neem de onboarding van medewerkers: vaak is het zo dat de nieuwe medewerker zich bij de HR-afdeling moet melden voor pasjes en formulieren, bij ICT voor een laptop en telefoon en vervolgens naar de afdeling facilities moet voor de toegangspas.

In een winkel zou je dit veel efficiënter inrichten, dus waarom op de werkvloer niet? Dat moet anders kunnen. Laat facility-afdelingen meer met ICT en HR samenwerken, en het werkgenot (en daarbij de productiviteit) stijgt. Je kunt met sensoren op werkplekken, lobby’s en vergaderzalen registreren hoeveel mensen er in een ruimte zijn. Door deze data te filteren en uiteindelijk om te zetten in inzicht, kan bijvoorbeeld de schoonmaak, klimaatbeheersing en planning van kantoorruimtes worden gebaseerd op het verwachte aantal gebruikers.

Door als werkgever de ambities die bij de HR-manager worden uitgesproken te faciliteren, kan het werkgenot zodanig worden verbeterd dat het een aanzienlijke boost geeft aan plezier en productiviteit.

Les 2 – Blijf jezelf, ook op de werkvloer

Bedrijven hebben branding hoog in het vaandel staan; ze weten wat ze naar de wereld willen uitstralen en werken er hard voor om dat te waarborgen. Maar op de werkvloer worden deze waardes ineens vergeten. Jammer, want een medewerker verwacht dit beeld ook hier aan te treffen.

Wanneer dit tegenvalt kan dit de deal doen afketsen. Stel je voor; je bent aangenomen bij een luxe warenhuis. Je denkt dan vanzelfsprekend aan service, luxe, duurzaamheid en kwaliteit. Wanneer je hier als nieuwe kantoormedewerker begint, verwacht je dit dan ook terug te zien op de werkvloer. Zulke verwachtingen vallen in de praktijk maar al te vaak nog tegen. Organisaties zijn zo bezig met hun uitstraling naar de externe (potentiële) klant dat ze hun eigen klant, de medewerker, vergeten.

Om als werkgever aantrekkelijk te zijn is het essentieel dat je kernwaarden door worden getrokken tot op de werkvloer. Dat kan in van alles terug te vinden zijn, zoals de soorten werkplek die worden aangeboden, de varianten in lunch die er zijn of de beschikbaarheid van watertappunten in de kantoortuin.

Alles wat voor een klant in de buitenwereld geldt, zou ook voor het interne personeel moeten gelden. Zet dit dus terug op de agenda en je aantrekkelijkheid als werkgever vaart er wel bij. Vooral wanneer je medewerkers hun eigen ervaring naar buiten uitdragen als ambassadeur.

Les 3 – Bied ruimte voor ondernemerschap

De cultuur binnen een bedrijf kan een deal maken of breken. Nog vaak is het de norm binnen een bedrijf om maar niet af te wijken van wat de rest doet; bij je taken blijven en stug doorwerken is dan het devies. Terwijl je als werknemer eigenlijk de vrijheid moet hebben om een dag je taken te laten zijn voor wat het is en je volledig te focussen op – bijvoorbeeld – het thema duurzaamheid, als je daar op dat moment een goed idee voor hebt. Dat is nog niet gebruikelijk, maar zou veel bedrijven ten goede komen.

Wanneer je elkaar durft aan te spreken, niet alleen maar je eigen belangen behartigt en je werk flexibel invult, dan benut je pas echt je potentieel. Bovendien ben je door deze vrije manier van werken minder gespannen aan het werk en kunnen er goede ideeën ontstaan.

Ligt de focus echter altijd op aan het werk zijn, dóór moeten gaan en het werk afkrijgen, mis je bepaalde kansen. Simpel gezegd: je moet tijd hebben om na te denken. Dus als er ineens een lampje gaat branden en je een nieuw controlesysteem voor duurzame ledverlichting bedenkt, dan werk je dat uit. Werkgever en werknemer moeten in deze constructie naast elkaar staan. Deze manier van werken vraagt vertrouwen vanuit een werkgever, maar kan enorm veel opleveren. Wie durft?

Delen
Blogger: Tom Dirksen