Blog - HEYDAY

Marco Noort: “Het is mijn rol om alles in balans te houden”

01 mei

Facilitaire dienstverlening is mensenwerk. Er zijn veel verschillende soorten of smaken in facilitaire dienstverlening mogelijk. Daarom zijn er ook veel verschillende mensen werkzaam bij HEYDAY. Dat maakt ons vak zo mooi. Tijd om kennis te maken met de mensen die het doen. Yvette Kooijman, werkzaam als Junior Consultant bij HEYDAY, maakt een rondje langs de velden.

Deze keer: Marco Noort, werkzaam als Klantmanager bij HEYDAY voor o.a. Rijkswaterstaat

Eigenlijk is Marco gewoon Facility Manager. Dit is hij zijn hele leven al, want hij vindt het een prachtig vak. Nu hij sinds oktober  2017 Klantmanager genoemd wordt, is er wel iets in zijn rol veranderd.

Als Klantmanager is hij verantwoordelijk voor de operatie van het contract dat is gesloten met de opdrachtgever. Hij zorgt er voor dat HEYDAY de afspraken met de opdrachtgever nóg beter nakomt dan dat ze verwachten. Dat is naar zijn mening de basis van ons werk.

Naast de operationele kant, is Marco financieel en commercieel verantwoordelijk. “Dat wringt soms. We willen de klant zo lang mogelijk behouden, maar willen ook een gezonde financiële verhouding. Het is mijn rol om dit in balans te houden.”

Sinds september 2017 werkt hij voor Rijkswaterstaat. Een contract dat nu al zes jaar loopt. “Omdat ik daar net kom kijken, bekijk ik alles met een frisse blik. Samen met de mensen die er al langer werken, kijken we hoe we het nog beter kunnen doen. Het is, als je ergens al langer zit, soms lastig om verbeteringen te blijven zien. Maar het facilitaire werkveld én het werkveld van onze opdrachtgever is continu in beweging. Zo blijven we ontwikkelen en nieuwe oplossingen implementeren, waarbij we onze krachten bundelen met die van onze partners.”

Futureproof

Ook zijn er binnen HEYDAY Formulemanagers actief, die steeds met de nieuwste ontwikkelingen en innovaties komen. “Samen bezoeken we bedrijven, lezingen, krijgen we presentaties en wordt er van alles georganiseerd. Dit helpt ons om up-to-date te blijven van wat er allemaal mogelijk is én kijken we bewuster naar de wereld om ons heen. Zo kan ik mijn opdrachtgever altijd adviseren over de facilitaire dienstverlening en blijven we samen futureproof.”

Wat in Marco’s ogen een ontwikkeling is om in de gaten te houden? “Predictive FM. We maken nu schitterende rapportages, waarmee we veel terugkijken. In het meest gunstige geval kun je hier nog iets uithalen voor de toekomst. Maar hoe gaaf is het dat we hier nu ook toegangscontrolegegevens of de weersomstandigheden bij kunnen pakken? Als je veel klachten hebt gehaald op een bepaalde dag, kun je zien of er veel bezoekers waren of dat er misschien was gestrooid tegen gladheid. Hier kun je vervolgens de schoonmaakroutine op aanpassen en veel klachten voorkomen. Door hier technologie, bijvoorbeeld in de vorm van sensoren, aan toe te voegen weten we nog veel meer.”

Topdag

Het allerleukste aan werken in FM én bij HEYDAY vindt Marco het werken in teamverband. “Samen met ons team en onze partners, zorg ik ervoor dat medewerkers van Rijkswaterstaat elke dag een topdag hebben op hun werk. Waar we de kans zien, verrassen we de eindgebruiker. Mensen komen binnen met een bepaalde verwachting. Als je die verwachting kunt overtreffen, dan maak je een waanzinnig goede indruk."

Iedereen heeft andere verwachtingen, maar met hospitality, catering en schoonmaak kun je veel invloed uitoefenen op de persoonlijke beleving. "Dit benutten is het mooiste wat er is. Daarnaast probeer ik ook de Eenheid Facilities van Rijkswaterstaat te motiveren, stimuleren en inspireren, zodat ook zij zich blijven ontwikkelen. Door mogelijkheden te laten zien, probeer ik ze te prikkelen. Zo deel ik bijvoorbeeld mijn persoonlijke beleving van mijn binnenkomst om ze hiermee te inspireren tot verbetering.”

Samenwerking stopt

De samenwerking tussen Rijkswaterstaat en HEYDAY loopt dit jaar, na zes jaar, helaas ten einde. Niet omdat Rijkswaterstaat ontevreden is, maar omdat dit een direct gevolg is van politieke beslissingen.

Marco: “Voor schoonmaak en beveiliging is een Rijksoverheid-organisatie opgestart. Als overheid willen ze zelf schoonmakers in dienst hebben, omdat ze een overheid willen zijn voor iedereen. Erg zonde, omdat beide partijen erg tevreden zijn over de huidige samenwerking.”

Delen
Yvette Kooijman
Yvette Kooijman (1994) is Junior Consultant bij HEYDAY Facility Institute. Vorig jaar rondde ze de opleiding Facility Management af aan de Hogeschool Rotterdam. Tijdens haar studie volgde ze het Honours Program en liep stage in Nieuw-Zeeland. Voor haar afstudeeropdracht deed ze bij Robeco onderzoek naar een toekomstbestendige inrichting van de facilitaire organisatie. Bij HEYDAY werkt ze momenteel aan opdrachten voor de Rabobank, DSM en EY.